Pages

Saturday, May 16, 2009

::Nukilan 16 Mei::



Hari ini cuaca di Seoul mendung seperti hari2 yg lepas.Menandakan musim bunga akan berlalu pergi diganti dengan musim panas yang bakal tiba.Rintik2 hujan yang jatuh mencium tanah tiba2 mengimbas kembali kenangan bersama guru-guru di MRSM Kuala Terengganu dan juga guru2 yg pernah mendidik diri ini

Di saat membaca post blogger yg laen berkenaan hari guru,terdetik di hati ini."Ya Allah,betapa besarnya jasa seorang guru.Ilmu yang dicurah bagaikan pahala yang tak pernah putus."Janji aku pada guru2 yang mendidik diri ini,akan aku gunakan ilmu itu dengan sebaik-baiknya.Tak akan aku sia-siakannya walau sedikit.Harapan aku semoga dengan cara ini aku akan dapat memberi pahala yang tak putus2 buat guru-guru yang begitu sabar mengajar dan mendidik aku dulu.Jangan pernah menafikan bahawasanya kejayaan hari ini adalah sebahagian dari pengorbanan guru-guru yang tidak pernah jemu berkongsi ilmu.

Tanpa mereka,diri ini tak akan mungkin mampu ke tahap ini.Ya,mungkin dulu aku buta tentang pengorbanan mereka.Mungkin juga aku suka menafikan apa yang mereka lakukan untuk kebaikan aku merupakan sesuatu yang dibuat hanya suka2 untuk kepuasan diri mereka.Ya Allah,hanya padaMu aku memohon keampunan.Malu sungguh aku jika memikirkan kembali tohmahan yang pernah aku lemparkan dulu.Tohmahan yang membuktikan aku
kalah dengan bisikan dan hasutan syaitan.Kotor dan hinanya diri ini dengan palitan dosa yang lalu.

Buat guru2 yang pernah mendidik diri ini,ampunkanlah dosa-dosaku dan berkatilah ilmu yang telah diberi kepadaku.Jika aku renung kembali,tidak layak rasanya aku menerima segala kurniaan Allah buat diri ini.Setelah begitu banyak dosa yang dilakukan,Allah masih lagi mengurniakan pelbagai rahmat untuk diri ini.Betapa teruknya diri ini,masih lagi mendengar hasutan syaitan daripada mendengar firman Allah,pencipta dan pemberi rahmat yang satu.

Hujan yang semakin rancak mencium tanah bumi mengiringi penyesalanku yang tak berkesudahan.Menyesali kebodohan dan kekhilafan diri.Buat guru-guru yang pernah mendidik diri ini,dan juga buat semua guru-guru di Malaysia,malahan buat guru-guru di setiap pelosok dunia ini,terima kasih yang tak terhingga di atas pengorbanan yang tak ternilai.Sekiranya mampu aku mengumpulkan semua harta dunia ini,aku percaya ia masih lagi tidak cukup untuk membayar segala jerih perih,kepayahan yang dilalui.

Buat guru-guru,aku titipkan doa semoga Allah sentiasa merahmati dirimu,memberi kebahagiaan dunia dan akhirat dan semoga sentiasa di bawah lembayung rahmatNya.Hanya rasa sayang dan terima kasih yang tak terhingga ini aku hadiahkan sempena 16 Mei ini.Walaupun jauh dari mata,namun jasa dan pengorbananmu sentiasa di hati ini.Tak akan sekali-kali ia padam dari ingatan dan segala budi baikmu akan sentiasa mengiringi perjalanan hidup ini dalam menjadi insan yang dirahmati Allah swt...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...